single.php

võilille õis-1

Teadlik ja tervislik toitumine on võimalik ka kerge vaevaga

Tervislikust toitumisest on viimasel paaril aastal nii palju kirjutatud, et sellest on saanud juba natuke infomüra. Loeme sellest pealkirju siit ja sealt ja lükkame tegutsemise edasi kuna on hetkel kiiremaid asju mida ajada.

Inimeste teadlikkus toitumisest on aga oluliselt tõusnud just viimase viie aastaga. Räägitud on sellest ka varem aga siis ei olnud ilmselt aeg veel nii küps. Osaliselt on põhjus ka selles, et üldine inimeste tervislik seisund ei saa enam lihtsalt palju hullemaks minna. Eriti muidugi linnade ja suurlinnade elanike osas.

Teemat ei saa lihtsalt enam edasi lükata. Eesti on õnneks väike riik, meid on just parajalt vähe ja uued asjad ning muutused rakenduvad meil ikka kiiremini kui paljudes teistes maades. Olgu selle näiteks kasvõi Eesti rahvuslik talgutraditsioon, mida tublid eestimaalased on rakendanud massidesse Teeme Ära sildi all ja väga edukalt. Lausa nii edukalt, et praegu on sellest saamas kogu planeeti haarav puhastutalgute kampaaniate võrgustik. Oleme eksportinud midagi paremat kui lihtsalt Eesti Nokia.

Iga uus tegevus või õpetus vajab teatud kriitilist massi tegijaid, et toimima hakata. See toimib ühteviisi nii talgute propageerimise kui üldise eluviisi muutuse suhtes. Vahel on mõne teema jaoks lihtsalt aeg rohkem küpse kui muidu ja siis on vaja vähem pingutust, et asjad liiguks.

 

Tundub, et praegu on aeg küps inimeste üldiste toitumisviiside värskendamise ja ülevaatamise suhtes.

Kõik me oleme rohkem või vähem kuulnud sellistest märgusõnadest nagu vitamiinid, mineraalid ja antioksüdandid meie igapäevases toidus- mis on head tegelased ning erinevad E-ained, raskemetallid, hormoonpreparaadid ja muud toimeained, mis on need pahad tegelased, kes meid haigeks ja nõrgaks teevad.

Rõõmustav on see, et kui veel võib olla 5 aastat tagasi olid paljud sellised teemad kas tabuteemad või naeruvääristatud ulme, siis tänasel päeval võib sellest kõigest juba üsna vabalt lugeda. Suure tõenäosusega oled Sinagi koos pereliikmetega vahest poes käies uurinud neid peenikesi kirjakesi paki peal, et teada saada mida tegelikult sisse sööme. Selline kirjade uurimine võib muidugi ka kergesti tuju rikkuda. Paljud on ilmselt juba käega löönud, et nii ei saa ju üldse elada kui kogu aeg muretseda. Ja ka see on õige. Muretsemine pole hea.

 

Tee oma elu turvalisemaks päris lihtsal viisil

Vältimaks teaduse tegemist ja kõiki E-ained pähe õppimast, tee oma elu lihtsamaks. Üldista reeglit.

  1. Võib üldistades öelda, et kõik limonaadi tüüpi joogid ja pakitud maiustused sisaldavad erinevaid E-aineid, olgu siis kunstvärvid, säilitusained või kunstmagustajad. Lihtsalt, et teaksid kui Sul on lapsed või oled ise tihti väsinud ja närviline.
  2. Kõik värsked ja lahtised kondiitritooted sisaldavad kindlasti valget suhkrut ja mingil määral toiduvärve ning säilitusaineid. Lihtsalt, et Sa teaksid kui plaanid kehakaalu kontrolli alla saada.
  3. Lahtiselt müüdav lihatoode ja juurvili on alati puhtam ja kindlam ost kui pakendatud toode. Samuti on puhtam osta lahtist liha kui vorsti, pressitud sinki või segahakkliha.
  4. Kodumaine lihatoode ja juurvili on alati puhtam ja ohutum kui kaugelt maalt imporditud toode.
  5. Tuttava juurest talust ostetud lambaliha või küülik on kindlasti kordades väärtuslikum kui nn tehases tehtud kana või muu.

Kui seda lihtsat seaduspära meeles pead, siis pole vaja kõiki keemia üksikasju endale selgeks teha. Muidugi on põnev teada kuidas üks või teine toimeaine meile mõjub aga see nõuab veidi rohkem aega kui meil tavaliselt pere kõrvalt on.

Saladus on selles, et meie organism talub tegelikult väga tugevaid mürke kui me sööme neid harva aga kui me sööme neid ka väikestes kogustes aga regulaarselt, siis on asi tõsine. Oluline on teha ükskord paus ja lõpetada järkjärgult nende mürkide söömine, mida me juba teame.

 

Lihtne reegel: Söö ainult seda mida Sinu keha vajab

Vahel on lihtsam alustada lihtsalt algusest. Me sööme iga päev väga erinevaid toiduained ja tooteid aga peaksime endalt ausalt küsima, millised neist on meie kehale vajalikud toiduained ja millised on need, millest me midagi kasulikku ei saa.

Kui niimoodi korra oma menüü mõttes või paberil üle käia, siis te tõenäoliselt üllatate ennast päris tõsiselt. Ma tunnistan, et see võib olla ehmatus aga luban, et sellest on palju kasu.

Proovige kodus järgi- tehke selline inventuur oma tavalistest toiduainetest, mida enamasti ostate.

Oluline pole see, mida me sööme vaid mida me söömata jätame. Kui me suudame heita oma toidusedelist välja kõik sellised toiduained ja tooted, millest meil tegelikult mingit kasu ei ole aga mille söömisega omastame ainult kahjulikke lisandeid ning ballastaineid, siis on juba pool võitlust võidetud.

Teise poole võitlusest võidate siis kui suudate seda uut toitumisviisi säilitada oma uue eluviisi osana.

Siinkohal toon tervisliku toitumise kõrval sisse uue termini ehk Teadlik Toitumine

 

Teadlik toitumine

Teadlik toitumine on samm edasi lihtsalt tervislikust toitumisest. Nagu nimi ütleb on teadlik toitumine olla teadlik igast oma sammust toitumise valdkonnas. Me nagu hoiame omal silma peal ja jälgime muutusi. Me võime näiteks proovida erinevate toiduainetega ja tunnetada kuidas üks või teine toiduaine konkreetselt meile mõjub. Me oleme pidevas muutumises ja meie maitse eelistused ja keha vajadused pole kunagi samad.

Naisterahvad teavad kui suuresti muutub maitse ja toidu sortiment näiteks raseduse ajal. Samuti on meie keha vajadused väga erinevad kevadel, sügisel ja talvel. On suur vahe kas elame aktiivset liikuvat eluviisi või peame arvestama pigem kontoris olemisega. Toiduainete vajadus võib ola täiesti erinev. Me saame oma keha signaale kuulata.

Olgu näiteks olukord kus elame Eestis, väljas on novembrikuu, kõik ümberringi on nohus ja ka meil on imelik tunne. Võib olla tahame proovida jätta kõikide piimatoodete söömise selleks perioodiks, kuna nad tekitavad ohtralt lima ja jahutavad keha. Võime lihtsalt proovida kuidas see meile mõjub. Võib olla tahame külmal ajal hoopis rohkem vürtsiseid toite süüa?

Teise näite puhul oleme perega Taimaal või Kreekas puhkamas. Õues on kuum, kogu aeg on janu ja palav. Jube laisk on olla. Võib olla on abi kui võtame puhkuse ajaks omaks kohalike elanike toiduviisid ja loobume hotellis hommikusöögiks praetud muna, peekoni ja saiade tarbimise. Näiteks. Võib olla tunneme ennast siis ka kuumas kliimas sama erksalt kui kohalikud?

Teadlikult oma käitumise või konkreetselt toitumisharjumuste jälgimine, kaardistamine ning muutmine on tõeliselt põnev väljakutse. Oma toitumisharjumuste muutmine nõuab palju tähelepanu ja eestlaslikku jonni aga kui see õnnestub, siis on auhinnaks täiesti uued vaated ka teistele eluvaldkondadele.

 

Kui olete jaksanud siiamaani lugeda, siis olete väikest preemiat väärt

Kannatlikkuse eest lõpuni lugemisel on allpool väike iseseisev töö, mida võite teha kui tahate tõesti eriti tubli olla.

Alustage sellest, et loetlege paberile kõik oma tavalise toidupoes ostetava ostukorvi sisu. Olge endaga ausad, seda huvitavam on tulemus.

 

Kas saite kõik kirja? Mitu toodet saite – lugege üle ja pange kirja.

 

Nüüd jaotage kogu ostukorvi sisu vastavalt küsimustele:

  1. Ostsin selle toote harjumusest, kuna ta mulle meeldib, kuna olen seda ikka ostnud
  2. Ostsin selle toote kuna olin väsinud, stressis ja tahtsin ennast natuke premeerida
  3. Ostsin selle kuna see oli jube soodsa hinnaga
  4. Ostsin selle asja kuna ta oli kassa juures ja pidin seal pikalt seisma
  5. Ostsin selle toiduaine kuna temas on vitamiine ja mineraale või valke, mis on minu organismile vajalikud. See toode on tervisele hädavajalik.

Tubli!

Kui olete selle läbi teinud võite tulemusi iseendaga ja ka meiega jagada.

 

Teadlikku toitumist ja teadlikku eluviisi üldisemalt õpetatakse siin: Tensegrity

Loe veel: Astelpaju kasutamine, Pihlakas ravimtaimena, Kui palju tomateid saab osta kasvuhoone eest? ja Vaarikate kasvatamine


Sildid:,

comments.php

6 kommentaari

  1. Olen värske ja kodumaise toidu pooldaja. Pean lugu aluselisest toidust, kasvatan ise oma aias puu ja köögivilja oma pere tarbeks. Lapselapsed söövad kurki vaid siis kui teavad, et vanaema oma aiast ja kui veel ise peenra pealt oma käega saavad võtta.

  2. Pingback: Harilik sibul ja tippsibula kasvatamine | Rodoaed

  3. Pingback: Pihlakas ravimtaimena - sügisene vitamiinipomm | Rodoaed

  4. Pingback: Vaakumpakendamine on kiireim viis tervislikult toiduaineid säilitada | Rodoaed

  5. Pingback: Milliseid ravimtaimi korjata ja kuivatada suvel? | Rodoaed

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

*

captcha

Palun sisestage turvakood

Saad kasutada järgmisi HTML-i märgendeid ja atribuute: <h2> <h3> <h4> <a href="" class="" target="">